گردشگری ماجراجویانه: فرصتی برای دیپلماسی
۲۳ آبان ۱۴۰۰
امارات متحده عربی و مصر: عاملان صدور کودتا به منطقه منا
۲۳ آبان ۱۴۰۰

دیپلماسی گردشگری ماجراجویانه نیازمند توجه مسئولان

کیانوش محرابی، عضو هیئت مدیره فدراسیون بین‌المللی رفتینگ ایران، مدرس و راهنمای گردشگری ماجراجویانه- گردشگری به‌طور کلی یکی از راه‌های مهم ایجاد روابط صلح‌آمیز در سطح بین‌المللی و گسترش دیپلماسی عمومی است. ضمن آن‌که پاداش اقتصادی قابل توجهی نیز به ارمغان خواهد آورد. 

 

 

سرمایه‌گذاری برای تبلیغات طبیعت‌گردی و گردشگری ماجراجویانه

نتیجه چند سال تحقیق سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در زمینه گردشگری ماجراجویانه این است که مهمترین منبع برای گردشگران ماجراجو برای انتخاب مقصد اینترنت است؛ تبلیغات گردشگری باید به گونه‌ای باشد که وقتی علاقه‌مندان در موتورهای جستجوگر اینترنت، ایران را جستجو می‌کنند تصاویر طبیعت ایران ابتدا نمایش داده شود، اگر در اینترنت نام ویتنام و فیلیپین جستجو شود، چندین صفحه تصاویر شگفت‌انگیز طبیعت این دو کشور قبل از هر چیزی دیده می‌شود.

باید در بازاریابی و تبلیغات گردشگری ماجراجویانه سرمایه‌گذاری شود، هنوز هم بسیاری از گردشگران، موقعیت جغرافیایی، تنوع اقلیمی و ظرفیت های طبیعی ما را نمی‌شناسند.

 

 

جاذبه‌های فرهنگی ایران مورد توجه بسیاری از گردشگران خارجی است و آن را به خوبی می‌شناسند و علاقه دارند به ایران بیایند زیرا بیشتر گردشگران خارجی در سفر به مصر، یونان، ایتالیا هر جایی را بازدید می‌کنند از ایران یا پرشیا بی اختیار سخن به میان می‌آید، داستان‌هایی را می‌شوند که یک سر آن ایران است؛ ایران باستان همواره بر این تمدن‌ها تاثیرگذار بوده و گردشگران علاقه‌مند هستند که این سرزمین تاریخی و باستانی و فرهنگی را ببیند.

این نوع تبلیغاتی درباره جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و باستانی در مورد جاذبه‌های طبیعی ایران وجود ندارد و گردشگری که در رودخانه‌ای در برزیل قایق‌رانی می‌کند نمی‌داند در ایران هم رودخانه عمیق و خروشان وجود دارد، جاذبه‌های طبیعی ایران ممکن است بیشتر از جاذبه‌های فرهنگی کشش داشته باشد و گردشگران را جذب کند.

یک یا دو بار بازدید از یک اثر تاریخی ممکن است برای یک گردشگر کافی باشد، مگر اینکه او محقق باشد یا کشف جدیدی در مورد آن اثر صورت گرفته باشد. اما مثلا در مورد صعود دماوند، برای بسیاری از کوهنوردان اولین صعود آغاز راه محسوب می شود و ممکن است بارها از جبهه‌های مختلف به دماوند صعود کنند.

 

 

 

 

گردشگری ماجراجویانه دنیای تجربه‌های جدید و متفاوت

انگیزه از ویژگی‌های مهم گردشگری ماجراجویانه است. شخصاً به ۶۰ کشور جهان سفر کرده‌ام، از بسیاری از کشورها هم چند بار دیدن کرده‌ام. برای مثال ۲۳ بار به هند سفر رفتم و بیش از ۳۰ سفر در رودخانه‌های آلاکناندا و گنگ در شمال هند را تجربه کردم، اما همچنان بسیار علاقه‌مندم که باز در این رودخانه‌ها قایق‌رانی کنم و سفرهای ماجراجویانه هیجان‌انگیز جدیدی را تجربه کنم.

در کشور خودمان بیش از ۲۰۰ سفر در رودخانه هراز داشتم، اما هیچ ۲ سفری در این رودخانه شبیه هم نبود؛ گردشگری بود که هر هفته به تور هراز می‌آمد و می‌گفت «قایق‌رانی در هراز تنها تفریحی است که عادت کردم و دوست دارم، هر بار هم یک تجربه جدید و متفاوت است.»

راهنمای گردشگری ماجراجویانه افزود: طبیعت‌گردی و گردشگری ماجراجویی با گردشگری فرهنگی و تاریخی متفاوت است، فردی که اسکی می‌آموزد نه فقط یک‌بار، بلکه تقریبا هر هفته به پیست دیزین می‌رود و هر بار هم حس عجیب و شگفت‌انگیزی دارد.تکرار و تجربه جدید یکی از ویژگی‌های گردشگری ماجراجویانه است، اما این نوع گردشگری بسیار مهجور مانده است. توجه به گردشگری ماجراجویانه می‌تواند اشتغال و درآمدزایی برای داخل ایجاد کند و در بسیاری از موارد موجب ارتقای روابط کشورها شود. این فرصت برای صلح و ایجاد رابطه، موضوعی مهم است که مسئولان و برنامه‌ریزان باید به آن توجه کنند.

 

برای مطالعه بخش اول آسیب‌شناسی گردشگری ماجراجویانه به لینک زیر رجوع کنید:

گردشگری ماجراجویانه: فرصتی برای دیپلماسی

 

تحلیل‌گران محترم یادداشت‌های خود را در محورهای ذیل به آدرس ایمیل فرهنگ دیپلماسی  (info@farhangdiplomacy.com) ارسال کنند: گردشگری و دیپلماسی/ گردشگری ماجراجویانه و دیپلماسی/ تبلیغات هدفمند و هوشمندانه در حوزه گردشگری/ گردشگری به‌عنوان امری بین‌المللی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.